Formáljuk át az európai iskolák légkörét az erőszakmentes kommunikáción alapuló
kortárs mediáció révén
Erasmus+ KA-2 pályázat összefoglalója
Az Erasmus+ Program részeként az Iskolai, óvodai stratégiai partnerségek alprogram keretében megvalósuló, 2017-1-HU01-KA219-036019_1 szerződésszámú projektünk címe:
Transform our Schools' Climate across Europe by Peer Mediation Based on Nonviolent Communication ("Formáljuk át az európai iskolák légkörét az erőszakmentes kommunikáción alapuló kortárs mediáció révén").
A pályázat összesen 113 255 €-ból valósulhat meg, a makói SZIGNUM iskola koordinátor intézményként ebből 19 660 € támogatást kap.
Partner országok: Magyarország (Makó), Magyarország (Bak), Finnország (Jokirinne), Olaszország (Partinico), Portugália (Seixal), Törökország (Gaziantep)
A projekt időkeretei: 25 hónap (2017.10.01 - 2019.10.31.).
(Több információ a projektről)
2019.10.14-17.
Erasmus+ projektzáró találkozó Törökországban
2019. október közepén egy hetes nemzetközi találkozón vettünk részt, melyben a házigazda török iskola, a portugál és a magyar baki iskola mellett a projekt koordinátoraként a SZIGNUM is képviseltette magát. A találkozó munkájába videokonferencia során a finn partneriskola is bekapcsolódott. Mivel a kétéves EMK-s kortársi mediációs pályázatunk utolsó hónapjába érkezett, a legfontosabb témánk a szakmai beszámoló sikeres elkészítéséhez és a projekt kimeneti „termékeinek” elkészítéséhez szükséges és hátralevő teendők összegyűjtése, a feladatok és a határidők kiosztása volt. Emellett áttekintettük a projekt eredményeinek terjesztését hivatott tevékenységek listáját, és értékeltük az elmúlt két év szakmai eredményeit, iskoláinkra gyakorolt hatását, de megosztottuk egymással személyes élményeinket is.
A találkozó helyszíne a Délkelet-törökországi Gaziantep városa volt, mely népességben Budapesthez fogható, őrült tempóban növekvő, és alapjában véve egy modern, rendezett, szép város. A vendéglátó iskola egy két éve épült tágas, korszerűen felszerelt, uszodával, színházteremmel és sportcsarnokkal is rendelkező magániskola. Az óvodából, általános és középiskolából álló, mintegy 1300 gyereket nevelő és 100 tanárt foglalkoztató intézmény egy egész Törökországban elérhető magániskola-hálózat része, melynek Isztambulban még egyeteme is van. A gyerekek igen nyitottak, barátságosak, könnyen találtunk velük közös témát, hiszen már óvodás koruktól fogva tanulnak angolt.
A munkamegbeszélések mellett vendéglátóink számos kulturális programot is szerveztek. Így volt alkalmunk megtekinteni Zeugma ókori település varázslatos mozaikjait, bemehettünk egy mohamedán „templomba” (dzsámiba), ámuldozhattunk a rézművesek és cipészek kézműves remekein, belekóstolhattunk a híres török konyha ízeibe és megtapasztalhattuk a török vendégszeretet a legszerényebb étkezdékben is. Megtekintettük egy játékmúzeumot, sétáltunk a fűszerek és kézműves termékek minden képzeletet felülmúló mennyiségeit kínáló bazárban.
Az egyik legnagyobb élményünk talán az a kirándulás volt, amikor ellátogattunk a gáttal felduzzasztott Eufrátesz folyóhoz, és hajókirándulást tettünk a folyó megemelkedett szintje alá került Halfeti városhoz. Ennek a városnak csak néhány hegyoldalra épített háza látható, illetve a mecset karcsú tornya árválkodik vízzel körbeölelten. Igazán szürreális látvány volt, ahogy ezt a szomorú látványt turisták vidám hada keresi fel sétahajókon, hangos zene és táncos jókedv kíséretében. Az ellentmondásos érzések csak fokozódtak bennünk, amikor a parton kiszálltunk, és rövid séta után a barlanglakások mellett egy rég elfeledett, rendkívül elhanyagolt ókeresztény barlangtemplomra bukkantunk. A hűvös mélyedésben jól felismerhető volt az ősi szentély, a falakon pedig kézzel vésett, stilizált keresztek árulkodtak a hely keresztény múltjáról.
A hivatalos program befejeztével elkezdődött törökországi utazásunk zarándokhely-járó szakasza. Székhelyünket áttettük Alexandretta (Iskenderun) kikötővárosába, ahonnan egy napra Tarsusba, Szent Pál szülővárosába mentünk, és felkerestük a Szent Pál templomot. Az ódon keresztény emlék ma múzeumként és kulturális események színhelyeként működik, így éppen egy komolyzenei koncert próbájába hallgathattunk bele, amely nagyszerűen érzékeltette a hely kiváló akusztikáját. Innen átsétáltunk a Szent Pál-kúthoz, melynek üdítő vize a római kor óta oltja a helyiek és vándorok szomját. Jó érzés volt belekortyolni, és közben arra gondolni, hogy egykor talán Szent Pál is ivott a kútból.
A másik zarándokló napon Antiochiába (Antakya) utaztunk, ahol megtekintettük a Szent Péter templomot. Ez a hegyoldalba vájt templom az első keresztény templomok egyike, melyet a középkorban a keresztes hadjáratok során bővítettek és felújítottak. IV. Pál pápa 1963-ban itt tartott szentmiséjén búcsújáró hellyé nyilvánította. A város másik nagy kincse az a régészeti csoda, amit egy szálloda alapjainak ásásakor fedeztek fel: az ókori görög-római település lenyűgöző épségben került elő a föld alól. Itt látható a világ legnagyobb ókori mozaikja, de a falak, az oszlopok és még a vízvezeték cső elemei is ámulatba ejtően jó állapotban vannak. A hatalmas mozaik különlegességét tovább fokozták a természet erői: a padlókép alatt helyenként megsüllyedő talaj hullámossá varázsolta a felszínét. Egyébként a hotel megépítéséről nem mondott le a helyi befektető, így a múzeumként működő hatalmas alagsor felett már lakhatók a szobák.
Nem lehet eléggé dicsérni a nagylelkű, vendégszerető és segítőkész török embereket, akik időt és fáradságot nem kímélve igyekeztek a kedvünkbe járni, ha pl. egy kirándulást kellett megszervezni, egy helyet kellett megtalálni. Különösen szívünkbe zártuk török sofőrünket, aki azon túl, hogy elvitt bennünket a megadott címekre, egy személyben volt idegenvezetőnk, az étteremben gasztroszakértőnk, örömmel ránk szánta az egész napját és mindezt szívből jövő természetességgel tette úgy, hogy egy szót sem tudott angolul.
A találkozó hozzájárult a projekt sikeres lezárásának előkészítéséhez, de emellett elmondhatjuk, hogy a résztvevői életre szóló élményekkel gazdagodva, egy tőlünk távol eső országot és kultúrát személyesen megtapasztalva, valamint ókori keresztény emlékhelyeken zarándokolva térhettek haza.
Kinga nővér
Gulyásné Auffenberg Noémi
Gulyás Attila
Török kisdiákokkal
Halfeti - az Eufráteszbe süllyedt város
Tarsusban a Szent Pál templom előtt
Antiochiában a Szent Péter templomban
Tarsusban Szent Pál kútjánál
2019.05.26 - 31.
ERASMUS+ nemzetközi találkozó tanulókkal, Muhos (Finnország)
Szívből Szicília
Többször jártam már Itáliában, ahol mindig elbűvölt a kultúra, a gasztronómia, az éghajlat és a gondolkodásmód harmóniája. Mondhatom: Olaszországban lenni ÉRZÉS. Így. Csupa nagybetűvel. Mert élő, eleven, erős, lüktető, tüzes, dinamikus. Vonzó.
Szicília az ország csizmájának ékköve. Egy kicsiny darab abból az életből, amelyet a víz körülölel, a föld betölt, a levegő betakar és a tűz éltet.
Ottlétem ideje alatt érzékszerveim folyamatos támadásokkal szembesültek. A szaglásom szinte belefáradt az illatok és szagok különös kavalkádjába, amelyben lépteimnél sebesebben követték egymást a virágok illatfelhői, a kiteregetett ruhákból áradó mosószerillat, a tenger felől a hullámokkal együtt érkező és máris tovább siető jellegzetes sós tengeri levegő frissessége, a halszagú buké bűze, a szigetlakók minden igyekezete ellenére hegyekben tornyosuló szemét rothadó odora és a narancsfák és citrusligetek izgató aromája.
Szemeim csodálattal figyelték a tenger és az ég valószínűtlenül kék színét, az óriásra nőtt pálmafákat, az itthon elképzelhetetlen nagyságúra nőtt kaktuszokat, a fényt és az árnyékot.
Láttam az életet, amely egyenesen a tengerből érkezik: élelem több fogásban. Szó szerint. A halászok az évszázadok hagyományait követve hajóznak ki, pontosan tudva, hogy az adott napszakban a víz mely részéből, mit kell kifogni, hogy azután a tenger gyümölcsei visszaköszönhessenek tésztáról, töltelékből, pizzán, paniniben vagy valami helyi különlegességként.
A sziget sziklái vonzzák a tekintetet. Felül kopasz, alul cserjés-virágos, réthez hasonlító ismeretlen növényvilág látható. Színes virágok, fényes, kövér levelekkel teli bokrok kapaszkodnak egy ismeretlen, a mi értelmezésünkben talajnak aligha nevezhető rétegen. A természet még emberi kéz befolyása nélküli szépségében pompázik. A sziklás talajon pihenő gyíkok talán még szelídnek is mondhatók. Játékosan futkosnak az odaérkező turisták lábai alatt, mintha csak rájuk vártak volna.
Hallottam a tenger morajlását, amely mintegy szívdobbanásként pumpálja a lét elemeit a nap minden percében, hol szelíden és mosolyogva, hol kissé komorabban, erőteljesebb hullámok kíséretében. A sirályok folyamatos, fülsértegető, állandó elégedetlenséget hallató síró hangja betölti az egész partszakaszt. A hatalmas forgalom spontán hömpölyög a keskeny, szűk utakon. Az autósok leleményessége nemcsak a vezetési stílusukban mutatkozik meg, hanem a parkolási lehetőségek gátlástalan kiaknázásában is. A szicíliai nyelv pedig pergő, hangos és vidám. Dallama van. Lüktetése. A csendesebb lelkületű, zárkózott ember eleinte ijedten hallgatja, talán veszekedésnek véli a déli temperamentumnak természetes, heves párbeszédeket, majd lassan közelebb engedi magához és megszereti. Mert az emberek nyitottak és barátságosak. Ugyan a saját nyelvükön kívül semmilyen idegen nyelvet nem beszélnek, de ez a lokálpatriotizmus arra készteti a turistákat, hogy simuljanak bele, kóstolják meg a nyelvi kincseiket is.
Partinico iskolája első látásra kissé lepukkant, amolyan „szocreál” típusú épületben működik. Kívülről nem sok üzenet olvasható le róla, talán el is menne mellette az ember. Ám belül – a szintén kopottas belsőt – óriási festmények teszik érdekessé, izgalmassá. A festményeken bibliai témájú jelenetek láthatók, igényes formában. Ezek nem illusztrációk. Tanítások. Gondolatok, amelyek segítenek felnőni, alkotó emberré válni. Köztük sétálva kiragyog egy-egy Gauguin másolat, amelyek ottlétére nincs magyarázat. Mégis megfogja a tekintetet, vele együtt az embert. Neveli a lelket.
A kollégák nagyon barátságosak. Mosolyogva köszöntenek, bőbeszédűen mesélnek – természetesen a saját nyelvükön – mintha mi sem lenne természetesebb annál, hogy ha akarunk, akkor így is tudunk együttműködni. Soha nem feledem azt az érzést, amikor az ütött-kopott tornateremben az első sorban ülve, az iskolai gyermekzenekar minden felvezetés nélkül kezdte el játszani a magyar himnuszt. Könnyezve éltem át azokat az érzéseket, amelyek addigi szótáramban még nem kaptak jelentéstartalmat. Meghatódottság, megilletődöttség, öröm és összetartozás sűrűsödött eggyé. A megnyitó olaszos érzésvilága lekötelezett.
A sziget különleges éghajlata reggelente a kissé álmosan ébredő nap megismerésével indult. A kontinentális meleg helyett inkább fények, színek, ízek és formák kirajzolódása volt jellemző. Az épületekre, templomokra erős befolyást gyakorló bizánci és arab hatás, az itáliai kultúrával ötvözve ínyenc/egzotikus egyveleget alkot. Az antik képzőművészet maradványai ugyan erős restaurátori tehetséget kívánnak a szemlélőtől, de ezzel együtt hangulatosak és különlegesek.
Kedvenceim voltak a falakon sorminta szerűen visszaköszönő Szt. Antalok, Pió atyák és az elmaradhatatlan Szűz Máriák a gyermek Jézussal, az étterem falán is kint lévő feszület és a vasárnap esti szentmisén tömött sorokban ülő emberek. Az értékrend, az emberek nyitottsága és nyugodtsága mindannyiunk számára életre szóló példát adott.
Az Erasmus+ pályázat keretein belül az Erőszakmentes Kommunikáció volt a központi témája annak az együttműködést erősítő projektnek, amelynek támogatásával nyolc tanulóval (Nándori Gellért, Szabó Tamás, Gyenge Dorina, Ágoston Eszter, Erdei Nóra, Jernei Ákos, Putz Flórián), Baloghné Kovács Éva és Gulyásné Auffenberg Noémi kolléganőkkel elutazhattunk Szicíliába. KÖSZÖNJÜK!
Majorosné Rácz Krisztina
2019.03.31 - 04.04.
ERASMUS+ nemzetközi találkozó tanulókkal, Muhos (Finnország)
2018.10.14 - 17.
ERASMUS+ nemzetközi tanári találkozó, Muhos (Finnország)
A Szignum kétéves projektje – „Formáljuk át az európai iskolák légkörét az erőszakmentes kommunikáción alapuló kortárs mediáció révén” - félidejéhez érkezett. A terveknek megfelelően minden egyes résztvevő országból (Finnország, Olaszország, Portugália, Törökország és Magyarország) a projekt vezetői Finnországban találkoztak és áttekintették az eddig elért eredményeket, valamint számba vették a második év feladatait. Volt mit áttekintenünk, hiszen elég nagy fába vágtuk a fejszénket. Mindannyiunk számára új kezdeményezés, hogy diákjaink egymás között mediáljanak, azaz konfliktus esetén a szembenálló társaikat abban segítsék, hogy olyan megoldást találjanak, melyben mindkét fél elégedettnek érezheti magát.
Október közepén tehát Kinga nővér és én Finnországba repültünk. A találkozó mindössze 4-5 nap volt, de számtalan élménnyel érkeztünk haza. Maga az időjárás is kegyes volt hozzánk, hiszen egyrészt a 15-20 fokos hőmérséklet is magasabb volt az ottani átlagnál, másrészt a nap is sütött, ami szintén nem egy mindennapi esemény arrafele. A finnek folyton azt mondták, hogy mi vittük magunkkal a szép időt. A nap pedig, mivel alacsonyabban jár, mint nálunk, egész másképp világítja meg a fákat. Más fények, más hangulat, más mentalitás… Egyszer elmentünk egy kis erdei kirándulásra, ahol az erdőben kijelölt tűzrakóhelyek voltak. Az egyiknél meg is álltunk. Ott az a szokás, hogy a kirándulók kolbászt visznek magukkal és a tűznél megsütik. Mi is ezt tettük. A tűz körül 4-5 különböző család volt kisgyerekekkel, akik legnagyobb meglepetésünkre se nem kiabáltak, se nem rohangáltak, egyszerűen jól érezték magukat. Hiába voltunk olyan sokan, mégsem zavartuk egymást. Hallgattuk a csendet, élveztük a magas fenyők között átszűrődő napsütést és ettük a sült kolbászt. Meglepő volt számunkra ez a nyugalom. A finnek szerint az, hogy ilyenek a gyerekek, egyszerűen a szüleik, a természet hatása. Ha ennyi a titok, hát nekünk is gyakrabban kellene a természetben időznünk.
Másik jelentős élményünk az iskolákhoz fűződik. Bizonyára sokan hallottak már a híres finn oktatási rendszerről, ami egyszerre igen gyermekbarát és hatékony. Két iskolában is járhattunk, s órákon át nézelődtünk, hallgattuk a gyerekek napirendjét, a nevelési elveket, oktatási módszereket. S bizony az egyik iskola olyannyira modern iskola volt, hogy még maguk a velünk együtt látogatóként érkező finn tanárnők is ámultak rajta. Modern technológia és bútorzat, amit csak el lehet képzelni. Ott már mondhatni, kolbászból volt a kerítés. A másik iskola azonban, ami átlagosnak számított, az épületet tekintve nem sokban különbözött a mieinktől. Az udvar viszont óriási volt! Rengeteg hely, hinta, mászóka… S ott bizony a hidegben is kivitték a gyerekeket az udvarra. Nem tíz percre, hanem fél órára. Ha kellett, overálban, csizmában. Mert kell a szabad játék, kell a levegő, a szaladgálás. Nagyon tetszett még nekünk az is, hogy órák után mindig körbeültek a gyerekek és tanáruk vezetésével átbeszélték a napjukat. Hogy ne sodródjanak, hanem vegyék észre, mi minden történik velük, körülöttük.
E néhány nap alatt több finnel is hosszasan beszélgethettünk. Nekem személy szerint nagyon-nagyon szimpatikusak ezek az északi emberek. Lehet, hogy keveset süt náluk a nap, de ha süt, annak annál jobban örülnek. Lehet, hogy vannak iskolák, ahol ámulatba ejtő a felszerelés, de a gyerekek abban az iskolában is nyugodtak, ahol nem kolbászból van a kerítés. Lehet, hogy jobb minőségűek a főutak, mégis lassabban haladnak rajta az autók, mint nálunk. Hogy miért? Szeretnék egyszer hosszabb időt is eltölteni ebben a hideg, északi országban, hátha megtalálom a kérdéseimre a választ.
Gulyásné Auffenberg Noémi
2018.05.14 - 18.
ERASMUS+ nemzetközi találkozó tanulókkal, Makó
Két éves ERASMUS+ projektünk 3. nemzetközi találkozóját rendeztük meg Makón. Ez volt az első olyan alkalom, amikor tanulók is részt vettek a találkozón. Négy nemzet képviseltette magát: Portugáliából 3 tanár és 6 diák, Olaszországból 3 kolléga és 8 tanuló, 2 finn tanár és 4 diák, illetve a makói és a baki kollégák meg tanulók találkoztak iskolánkban.
A hétfői nap közös óralátogatással kezdődött, ahol Mészáros Ildikó óráján József Attila egyik versével kerültek közelebb magyar nyelvünkhöz, Baloghné Kovács Éva óráján pedig egyszerű angol kifejezéseket tanulhattak együtt negyedikeseinkkel. Ebéd után rövid városnézés következett, amit a városházán tartott ünnepélyes polgármesteri fogadás zárt. Délután az iskola tornatermében került sor a hét nyitó ünnepségére – ahol a résztvevő országok bemutatkoztak rövid prezentációk és előadások, táncok formájában, majd zárásul elénekelték a himnuszokat. A műsor után a külföldi diákok „hazamentek” a vendéglátó családokhoz, a tanárok pedig a kollégiumban egyeztettek a projekt alakulásáról, következő eseményeiről.
Kedden délelőtt a kollégium adott otthont a képzéseknek: a tanárok számára Rambala Éva tartott tréninget, míg a gyereksereggel a baki partnerintézmény két tanára: Reizer Ferencné és Kiss-Molnár Brigitta, valamint Molnárné Gyuris Edit foglalkozott. A délelőtti esőfelhők végül elvonultak, így délben kivonulhattunk a Maros-partra, ahol a Zöldházban elfogyasztottuk a finom pörköltet. Ebéd után a Kalandpart vendégei voltunk.
Szerdán délelőtt ismét továbbképzés és játékos foglalkozás volt napirenden, délután pedig Szegedre látogatott a csoport. Ott az Agora Láthatatlan kiállítás című programján és egy érzékenyítő tevékenységen vettek részt, majd nagy séta következett a városban: felfedezték a Dómot és kikapcsolódtak egy játszótéren is.
Csütörtök reggel vendégeink elbúcsúztak iskolánktól és Makótól is, hogy Kinga nővér, Gulyásné Auffenberg Noémi és Leo Langlois tanárok vezetésével Budapestre távozzanak. Ott sétahajóztak egyet, megmászták a Gellért-hegyet, megtekintették a Szent István bazilikát és a Parlament épületét is. Közben találtak helyet és időt arra is, hogy nagyokat játsszanak, újabbnál újabb ismereteket gyűjtsenek egymás országairól, szokásairól.
Este a Patrona Hungariae iskolában vacsoráztak, és ott volt a szállásuk is.
Pénteken, a nemzetközi találkozó utolsó napján az elmúlt napok értékelése és a tanúsítványok kiosztása zárta a közös programok sorát. Ebéd után elbúcsúztunk egymástól, és élményekkel meg hasznos új ismeretekkel, barátságokkal a szívekben mindenki indulhatott hazafelé. Ki-ki a saját országába, városába és iskolájába, hogy otthon tovább adja a projekt legfőbb üzenetét: ha tisztában vagyunk érzelmeink természetével és hogy milyen szükségletek állnak mögöttük, akkor képessé válhatunk építeni egy harmonikusabb világot.
Az öt napos programot gondos előkészítés előzte meg, melyben a projekt team mellett az Erasmus+ szakkör tanulói is aktívan részt vettek, és kivették a részüket a megnyitó ünnepségből, a továbbképzésekből és még a külföldi tanulóknak is elsősorban ők voltak a vendéglátóik. Név szerint a következőknek köszönjük a lelkes és odaadó segítséget: Erdei Nóra, Erdei Renáta, Gyenge Dorina, Jernei Ákos, Kerekes Ákos, Kurunczi Tamás, Lenhardt Ákos, Putz János Flórián, Szabó Elvira, Szabó Tamás, Szekeres Lázár, Vajka Alexa, Ágoston Eszter, Vadlövő Katarina, Szabó Bernadett, Föedl Ferdinánd.
Az ő jutalmuk sem maradt el: minden közös programon, kiránduláson ott lehettek – felejthetetlen élményekkel gazdagodtak.
Külön köszönjük a vendéglátó szülők önzetlen segítségét, a szeretetet, amivel a külföldi gyermekeket fogadták, és vállalták a megküzdést mind az idegen nyelv, mind az eltérő szokások hozta nehézségekkel. Végül köszönjük az iskola vezetőségének a szervezésben nyújtott hathatós támogatást, illetve a SZIGNUM minden érintett munkatársának, hogy számíthattunk rájuk.
Erasmus+ team, Makó
(Az esemény sajtómegjelenését ITT olvashatja.)
2018.01.08-10.
ERASMUS+ nemzetközi tanári találkozó Bakon
Két éves ERASMUS+ projektünk 2. nemzetközi találkozóját rendezték meg Bakon. Négy nemzet képviseltette magát: Portugáliából 3 kolléga, Törökországból 4 kolléga, 2 finn tanár illetve a makói és a baki kollégák találkoztak a Zalai-dombság gyönyörű kis falujában.
A három napos találkozó alatt, folytattuk az erőszakmentes kommunikáció elsajátítását, elméleti-gyakorlati illetve játékos feladatokon keresztül.
A nemzetközi csapat véleménye szerint a találkozó leghasznosabb része, az 5.-6.-7. osztályos tanulók által - angol nyelven - bemutatott EMK-s tanóra volt, mely során a játékos bevezető gyakorlatok után a gyermekek egy konkrét mediációs szituációt mutattak be angolul.
Úgy gondoltuk a részvevőkkel egyetemben, hogy ezeket a gyakorlatokat saját tanulóinkkal is alkalmazni fogjuk és fokozatosan próbáljuk beépíteni az Erőszakmentes Kommunikációt mindennapi tanításunkba.
Természetesen jutott idő a jövendőbeli feladatok megbeszélésére, illetve tisztáztuk az elkövetkezendő találkozók időpontjait is.
A baki kollégák vendégszeretete végigkísérte ottlétünket, és a közös programoknak köszönhetően (pl. multikulturális táncház, kötetlen beszélgetések) úgy érezzük, egy igazi nemzetközi csapattá kovácsolódtunk össze.
2017. november 27-30.
Erasmus+ nemzetközi projekttalálkozó
2017. november 27-30. között iskolánk adott helyet a Formáljuk át az európai iskolák légkörét az erőszakmentes kommunikáción alapuló kortárs mediáció segítségével című Erasmus+ program első nemzetközi projekttalálkozójának. Nagy izgalommal készültünk az eseményre, mivel ez volt az első alkalom, amikor a távoli országokban található projektpartner iskolák képviselőit személyesen is megismerhettük. A finn, portugál, olasz és a dunántúli baki iskola küldöttsége az első napon budapesti sétahajós városnézéssel és közös vacsorával egybe kötött ismerkedéssel „pihenték ki” a hosszú utazás fáradalmait.
Másnap a Hagymaházban ünnepélyes keretek között megnyitottuk a találkozót, majd délután elkezdődött a munka érdemi része, ahol a pályázat minden eddigi és jövőbeli elemét megvitattunk, és igyekeztünk mindenki számára elfogadható projekttervet kialakítani. Most már bizonyosan tudjuk, hogy melyik találkozó mikor és hol lesz megtartva, eldőlt, hogy a portugál diákok munkája lesz a projekt logója, illetve hogy milyen anyagi lehetőségeink vannak, hogy milyen formában kell beadni a pályázat beszámolóját, stb.
Szerdán a résztvevők Rambala Éva neves EMK tréner jóvoltából ízelítőt kaptak az erőszakmentes kommunikáció és a kortársi mediáció módszertanából. Délután Rambala Éva a szülőknek tartott előadást Szívek és szavak, az Erőszakmentes kommunikáció lényegéről címmel. Külföldi vendégeinket ezalatt Heather Gemmel volt kedves munkatársunk kalauzolta a városban.
Csütörtökön délelőtt vendégeinknek a Hagymatikumban volt lehetőségük élményekkel gazdagodni, de volt, aki inkább a lombkorona-sétányt és a kalandparkot választotta. Ebéd után elköszöntünk a külföldi vendégeinktől, de iskolánkban a találkozó vonzáskörében további rendezvényeket tartottunk: tanáraink a baki iskola igazgatójának gondolatébresztő szemináriumán vettek részt, míg a projektbe közvetlenül bevont néhány kolléga a baki iskola egyik tanárának módszertani útmutatásait és tanácsait hallgathatta.
A nemzetközi projekttalálkozó igazolta létét: közösen megteremtettük a két éves együttműködés alapjait, fontos új ismeretekkel gazdagodtunk, és a projektet népszerűsíteni tudtuk a sajtó nyilvánossága és az érdeklődő szülők felé. A messzi országokból érkezett vendégeinkben lelkes, nyitott és igen barátságos személyeket ismerhettünk meg, és mind alig várjuk a következő találkozót, amire egy hónap múlva Bakon kerül sor.
Végezetül az Erasmus+ projekt team nevében megköszönöm minden kedves kolléga munkáját, aki részt vett a szervezésben, azoknak a támogatását, akik vállalták a helyettesítéseket, és mindenkinek az együttműködését közös céljaink elérése érdekében.
Gulyás Attila
2017. szeptember 30. - Projektnyitó rendezvény
Iskolánk hagyományos családi napja egyben a Transform our Schools Climate across Europe by Peer Mediation Based on Nonviolent Communication (TSCE) című nemzetközi pályázatunk megvalósításának kezdő napja is volt, melynek mintegy 600 résztvevője gyűlt össze.
Baráti Eszter Kinga nővér röviden bemutatta a projektet, beszélt a konfliktuskezelés fontosságáról, illetve a résztvevő iskolák közötti együttműködésről is. A tanulók és szüleik megtekinthették a partner iskolák bemutatkozó kisfilmjeit, és véleményeket meg kérdéseket írhattak róluk.
A Szegedi Tudományegyetemről érkezett két hallgató és egy tanár, akik vállalták, hogy bemutatják Törökországot és Finnországot. A többi résztvevő országot tanáraink segítségével ismerhették meg a vendégek.
Gyülekeznek a vendégek a projektnyitóra
Baráti Eszter Kinga nővér bemutatja a projektet
Galambok repülnek a szélrózsa minden irányába
Kipróbáltunk egy finn játékot, a mölkky-t
A SZTE altajisztika szakos hallgatói bemutatják Törökországot
Kvízkérdések Portugáliáról
2017. szeptember 20.
Elkészült iskolánk bemutatkozó kisfilmje az Erasmus+ partnerségi pályázathoz
Itt nézheti meg:
https://www.youtube.com/watch?v=uAwhduPbg4c
Erasmus+ KA-2 pályázat összefoglalója
Az Erasmus+ Program részeként az Iskolai, óvodai stratégiai partnerségek alprogram keretében megvalósuló, 2017-1-HU01-KA219-036019_1 szerződésszámú projektünk címe:
Transform our Schools' Climate across Europe by Peer Mediation Based on Nonviolent Communication ("Formáljuk át az európai iskolák légkörét az erőszakmentes kommunikáción alapuló kortárs mediáció révén").
A pályázat összesen 113 255 €-ból valósulhat meg, a makói SZIGNUM iskola koordinátor intézményként ebből 19 660 € támogatást kap.
Partner országok: Magyarország (Makó), Magyarország (Bak), Finnország (Jokirinne), Olaszország (Partinico), Portugália (Seixal), Törökország (Gaziantep)
A projekt időkeretei: 25 hónap (2017.10.01 - 2019.10.31.).
Főbb tartalmi elemei:
1. Projekt teamek felállítása, melyek az iskolák közötti és iskolán belüli szakmai és projektszervezési munkát irányítja
2. A bevont tanárok számára közös felkészülés az EMK témakörében válogatott szakirodalom segítségével - a partnerek közötti folyamatos online konzultációval támogatva
3. A tanulók bevonása szakkköri és osztályfőnöki órák keretében
4. A leendő kortárs mediátorok kiképzése
5. A kortárs mediátorok munkájának követése
6. A tapasztalatok megosztása online kommunikációs eszközök segítségével (eTwinning)
7. Szakmai tréningek és projektszervezési találkozók szervezése a partnerszervezetek részére
8. Disszemináció
9. Értékelés
Makón megvalósuló nemzetközi találkozók:
2017.11.27. 12.01. - Nemzetközi projekttalálkozó
2017 májusa - Nemzetközi tanulói találkozó
Makóiak részvétele külföldi a hazai és nemzetközi projekttalálkozókon:
2018. január - Nemzetközi tréning tanároknak Bakon
2018 októbere - Nemzetközi tanulói találkozó Finnországban
2019 májusa - Nemzetközi tanulói találkozó Portugáliában
2019 októbere - Nemzetközi projekttalálkozó Törökországban
A projekt a következő EU és Magyarország által kitűzött fejlesztési prioritások megvalósításához kíván hozzájárulni:
1. Az érzelmi intelligencia és kapcsolati kompetencia előmozdítása a társadalmi beilleszkedés érdekében
2. A készségek és kompetenciák elsajátításának elősegítése
3. Az iskolák támogatása a korai iskolaelhagyás (ESL) és a hátrányos helyzet kezelésére
Kontextus:
Az erőszakmentes kommunikáció és a kortárs mediáció nemzetközileg elismert minden országban, mint hatékony konfliktuskezelési módszer. A projektben minden iskola tanulmányozza saját országának legjobb gyakorlatait és képzéseit ezen a téren. A partnerség iskolái együtt dolgozhatnak a legjobban megvalósítható gyakorlatok adaptálásán.
Az erőszakmentes kommunikáció és a kortárs mediáció megvalósítása külön erőfeszítést igényel az iskolák személyzetének minden tagjától.
A tanulók megtanulják kifejezni érzéseiket és szükségleteiket angolul az angol nyelvórák részeként vagy tanórán kívüli délutáni tevékenység keretében.
A projekt céljai:
- A nyertes-nyertes stratégián alapuló tanár-hallgató kapcsolat kialakítása
- A kapcsolat erősítésén alapuló kortárs mediáció módszerének tanítása
- Megtanulni a düh átalakítását a kritikai gondolatok azonosításával
- A gondolkodásnak fel kell ismernie az „igent a nem mögött"
- A megalázkodó vagy agresszív helyett a konfliktus megoldására irányuló asszertív megoldások keresése
- A partnerségi iskolák hálózatának kialakítása és az idegen nyelveken folytatott kommunikáció ösztönzése
- Európa sokszínűségének megtapasztalása a diákok és tanárok körében
- a különböző országok és kultúrák közötti párbeszéd
- az európai tudat fejlesztése
- a társadalmi rétegződés csökkentése
Van néhány olyan célkitűzésünk, amelyet csak az Európa-szerte működő partnerségi iskolák hálózatának létrehozásával érhetünk el:
- ösztönözni kell a kommunikációt idegen nyelven;
- a diákok és tanárok tapasztalatai és ismeretei Európa sokszínűségéről;
- a különböző országok közötti kulturális párbeszéd előmozdítása;
Célcsoportok
A projekt elsődleges célcsoportja a partnerség iskoláinak tanulói. Az iskolánként 10-20 tanuló képzésben részesül, hogy képzett kortárs mediátor (közvetítő) legyen.
A projekt második célcsoportja a partnerségi iskolák személyzete. Ebben a projektben nagy hangsúlyt fektetünk a pedagógusképzésre. Az érintett tanárok egymástól tanulnak a program során. Egy iskola (Bak, Magyarország) a közös munkatársak képzésének vezetője lesz. Ők 2014-ben elnyerték a Mentoriskola címet az erőszakmentes kommunikáció oktatása terén. A baki iskolában 20 órás képzési programot fejlesztettek ki. Az elmúlt hét évben az iskolájukban pedig az erőszakmentes kommunikáció elvein alapuló kortárs mediátor programot valósítottak meg. A partnerség nem egyszerűen elfogadja ezt a jó gyakorlatot, hanem saját körülményeihez és kultúrájához fogja igazítani.
A projekt harmadik célcsoportja a diákok szülei.
A projekt innovatív értéke:
Ez a projekt új, innovatív és kiegészíti a partnerségben résztvevő iskolák korábbi projektjeit. A koordinátor iskola a korábbi tapasztalatok alapján a következő három fejlesztési irányt határozta meg:
1. Az iskolai erőszak elleni küzdelem és a megelőzés érdekében az érzelmi / kapcsolati kompetencia fejlesztése.
2. A többfókuszú megközelítésből való áttérés egy adott módszer megszerzéséhez, mely által létrehoz egy "jó gyakorlatot".
3. Vegyen tevékenyen részt a nemzetközi - kulturális projektekben
Várható eredmények a projekt során és annak befejezésekor:
1. Egyéves előkészítő munkát követően a tanulók képesek lesznek közvetíteni valódi iskolai konfliktushelyzetekben.
2. Minden iskola (diákok, munkatársak, szülők) meg fogja ismerni az erőszakmentes kommunikáció elvén alapuló kortársi mediációt.
3. A "kortársi mediációs program" az iskolák összlétszámának legalább 10%-át szolgálja a 2018-2019-es tanévben
4. A projekt értékeléséről és eredményéről szóló közös záró jelentést az alapkutatás, a félidős értékelés és a projekt befejezésekor elvégzett felmérés alapján kell megfogalmazni.
5. A projekt végterméke egy rövidfilm lesz: a projekt rövid összefoglalása - képek, videofelvételek eseményekről, programokról, a munkacsoport tevékenységei, a projektek közötti kölcsönös közvetítési tapasztalatok a bevont személyekkel való interjúkat mindenki gyűjteni fogja a saját
iskolájában és végül összeszerkesztjük.
6. Az érintett diákok fejlesztik szókincsüket az érzelmekről, érzésekről, igényekről.
7. Fontos képesség, hogy minden résztvevő képes legyen kommunikálni idegen nyelven.
A projekt logója
o