Európa vérkeringésének a részesei leszünk

 Európai Unió által támogatott, a Tempus Közalapítvány által meghirdetett,

"Egész életen át tartó tanulás" program keretében benyújtott pályázatunk nyert.

 
Európa vérkeringésének részesei leszünk
 
A Szent István Egyházi Általános Iskola és Gimnázium Makón évek óta egyet jelent a nyelvi megújulással. De vajon tud-e az iskola ennyi idő elteltével is újat mutatni? A válasz határozottan igen. Idegen nyelvi képzésünk új lendületet vett a nyáron, amikor is értesítettek minket, hogy az Európai Unió által támogatott, a Tempus Közalapítvány által meghirdetett Egész életen át tartó tanulás program keretében benyújtott pályázatunk nyert. 
Az iskolai együttműködéseket támogató Comenius pályázat 2 évre szól. Pályázatunk címe T.I.M.E., ami egy mozaikszó, Tolerance In My Europe, vagyis Tolerancia az én Európámban. A projekt lényege a tolerancia, vagyis a másik ember elfogadásának, sőt tiszteletének művészi formában történő kifejezése. Többféle projekthez is csatlakozhatott volna az iskola, mi mégis ezt a pályázatot választottuk, mert rohanó, kissé eltorzult értékeket közvetítő világunkban különösen fontosnak tartjuk, hogy megálljunk egy pillanatra és kezet nyújtsunk azoknak, akik etnikai hovatartozásuk, szociális helyzetük vagy bármi más okból kifolyólag kiközösítést szenvednek. A projekt alkalmat ad, hogy Európa más országainak kultúráját, szokásait, esetleg számunkra különös vonásait megismerhessük, és értékeljük annak  sokszínűségét.  amit más csoportok képviselnek. 
A projekt egy úgynevezett multilaterális projekt, ami azt jelenti, hogy több iskola dolgozik együtt közösen a megvalósításon. A szignum partnerséget alakít ki egy lengyel, egy bolgár és egy görög iskolával. A projekt munkanyelve az angol.
A munka folyamatos: munkacsoportokat alakítunk különféle területeken, úgy mint film, fotó, színjátszás, képzőművészet vagy zene. A csoport tagjai rendszeresen találkoznak és az adott témában alkotnak. Természetesen elengedhetetlen a szellemi felkészítés, a beszélgetések, a tolerancia gondolatának a kifejtése. A munkacsoportokban a diákok tevékenykednek, tanári segítséggel.
A lényeg pedig - azon túl, hogy a diákok érzékenysége fejlődik - az, hogy munkáikat be is mutatják társaiknak. Az internet korában az élő kapcsolat már csak egy gombnyomáson múlik, és máris együtt beszélget a lengyel, a bolgár, a magyar és a görög fiatal. E-maileket váltanak és mindezen munka hozományaként jelentősen fejlődik angol tudásuk, kifejezésmódjuk, nő magabiztosságuk.
Mindezen túl a pályázat sarokköve egymás kölcsönös meglátogatása. A 2 év alatt összesen 3 alkalommal utazhatnak ki diákjaink a partneriskolákhoz Lengyelországba, Bulgáriába és Görögországba, valamint egy alkalommal, a tervek szerint 2011. őszén mi látjuk vendégül partneriskoláink diákjait és tanárait. Ezeket a személyes találkozásokat kiemelten fontosnak tartjuk, hiszen remek lehetőséget jelentenek egymás még jobb megismerésére, és természetesen nyelvi készségeik fejlesztésére.
A fent vázolt tervek megvalósítását a Tempus Közalapítvány az Unió segítségével mintegy 20.000 euróval támogatja, így a projekt sikere most már a mi munkánkon múlik. Márpedig mind az iskola, mind a diákok, mind a tanárok minden tőlük telhetőt meg fognak tenni, hogy a lehető legtöbbet hozzunk ki ebből az egyedülálló lehetőségből!