Erdélyi kirándulás

„HATÁRTALANUL” - 2019. ERDÉLY - A SZIGNUM 7. ÉVFOLYAM TOLLÁBÓL

2019. június 3-6.

Immár hetedik alkalommal sikerült elnyernie iskolánknak azt a lehetőséget, hogy külföldi, de magyarlakta területeket kereshessen fel a SZIGNUM éppen aktuális hetedik évfolyama. Június 3-án, hétfő reggel indultunk útnak, 38 diák és kísérő tanáraik – Etelka néni, Ildikó néni, Győrfiné Mónika néni, végül pedig jómagam, azaz Józsi bácsi. Négy napos erdélyi körutazásunk első megállója Nagyszalonta volt, ahová egy gyors határátkelés után jutottunk el. A megemlékezés koszorúival alaposan felszerelkezve értünk Arany János egykori szülőházához, ahol már vártak bennünket. A hely történetét figyelmesen hallgató diákok búcsúzásukkor koszorút helyeztek a magyar költőóriás egykori házának falára. Arany Családi kör című verséből oly ismert Csonka tornyot távolról szemlélhettük csupán, mivel éppen felújítás alatt állt. Máris robogott velünk tovább klímával felszerelt autóbuszunk, melyben a nyári hőséget nem szenvedtük meg. Máris közeledtünk a Partium központi települése, Szent László királyunk legkedvesebb városa, Nagyvárad felé. Az állatkert lakói nagy sikert arattak, az egzotikus tigris, a barnamedve család mellett talán a kecskesimogató volt a legnépszerűbb: - a kezdeti kölcsönös ismerkedés után együtt nyargalt a kifutóban kecskenyáj és SZIGNUM-os diákcsapat fel s alá. Esti szállást az Ifjúsági- és Sporttáborban foglaltunk magunknak, ahol finom vacsorával fogadtak bennünket. A szobák kiosztása után esti sétára indultunk, hogy Ildikó néni útmutatása szerint magunkba szívhassuk Nagyvárad irodalmi emlékekkel dúsított levegőjét és Ady Endre, Juhász Gyula szobrainak társaságában közös szavalással, koszorúzással tiszteleghessünk a város egykori géniuszai előtt. A kényelmes, tusolóval, illemhellyel ellátott szobák kényelmét az éjszaka során egyesek nem igazán értékelték, így aztán számukra kissé nehezen indult a második nap, melyen Erdély központjába, a hajdani ,,Kincses Kolozsvárra’’ vitt az utunk. Megérkezve a közel 325 ezres lélekszámú városba, melynek jelenleg kb. 50 ezer fő a magyar ajkú lakosa, bőséges ebédet fogyaszthattunk el. Az ebéd után frissítő sétánk a város melletti HoiaBiaciu, magyarul: Bácsi-erdőbe vezetett. Itt a leírások szerint több megmagyarázhatatlan jelenség történt az utóbbi évtizedekben. Tudósok is vizsgálják a történéseket, paranormális jelenségeket. Szerencsére mi a harmadik típusú találkozások helyett csupán az erdő árnyat adó fáival, énekes madaraival találkoztunk, de többet nem is igényeltünk. Gyalogtúránk a hajdani Fellegvárba vezetett, melynek romjai közül gyönyörű kilátás nyílott a hatalmas városra. Estefelé érkeztünk kolozsvári pihenőhelyünkre, a kétcsillagos Hotel Zimbruba. A négy emeletes szálloda szobáinak berendezése minden igényt kielégített, a személyzet nagyon kedvesen fogadott bennünket, magyarul, angolul beszélhettünk velük, de ha meg is akadt volna a kommunikáció, egy kölcsönös, kedves mosoly mindent megoldott. Kirándulásunk harmadik napján a tanárok versenyt hirdettek a szoba-csapatok között. A ,,Kirándulási KI MIT TUD’’ szárnyakat adott a diákok figyelmének, melyre szükség is volt, hiszen ekkor csodálhattuk meg Kolozsvár központjában a város jelképének is számító Mátyás király szobor-csoportot. A monumentális alkotás megkoszorúzása után meséket gyűjtöttünk a nagy királyról, valamint Józsi bácsi szabadtéri előadása után lehetőség nyílott rá, hogy többen is megcsillanthassák történelmi tudásukat. Ezután a híres Botanikus kert trópusi növényvilágában bolyongtunk, felfedezve és megtapasztalva mindazokat a növényeket, melyeket eddig csupán a biológia tankönyv lapjain láthattunk. Hunyadi Mátyás nem volt hálátlan természetű. Mindez kiderült a diákok számára is, a király szülőházában tett látogatás során. A ház hajdani gazdájának, a fogadósnak és családjának egész életre szóló adómentességet adott jutalmul, cserébe azért, mert gondját viselték a várandós Szilágyi Erzsébetnek, Mátyás édesanyjának. Hosszú séta várt még ránk, amíg a Zimbru Szállodába érkezhettünk. Szerencsére azonban megpihenhettünk ferences- illetve ortodox-templomban is, érzékelve és megélve is Kolozsvár sokszínűségét a vallás tekintetében is. Utolsó napunkon hosszú út várt ránk Déváig, hogy végre átadhassuk a Böjte Csaba testvér által létrehozott gyermekotthon lakóinak szánt adományainkat. A főként tartós élelmiszerek és tisztálkodó szerek reméljük, hogy enyhítik az ott élő gyermekek gondjait. Úgy érzem, a csoport tagjait is mélyen megérintette mindaz, amit ott láthattak. Utolsó látványos kalandunk a dévai vár bejárása, de talán még inkább a felvonóval való feljutás volt. Napfényben indultunk, zuhogó zivatarban érkeztünk a vár ormára. A szakadó eső ellenére is sikerült azért kitekintenünk az alant fekvő városra. Négy tartalmas és sokat nyújtó nap után fáradtan, de épségben és élményekben gazdagon érkeztek haza június 6-án a Szignum hetedikesei. (Győrfi József tanár úr)

„HATÁRTALANUL” JÁRTUNK ERDÉLYBEN

BESZÁMOLÓ A 7. ÉVFOLYAM TOLLÁBÓL

2018. június 5-8.

„Az erdélyi osztálykiránduláson élményekben gazdag utazáson vehettünk részt.” „Az első napon Nagyszalontán voltunk, Arany János szülőházánál koszorúztunk. Ezt követően felmentünk a Csonkatoronyba, ott több kiállítás is volt és Aranytól olvastunk fel verseket.” „Egy finom ebéddel folytattuk a napot, majd elfoglaltuk a szállást Jádremetén.” „ A szállás kiváló volt, nem beszélve a finom ételekről.” „Itt igazi sportpálya volt, ahol estig fociztunk, teniszeztünk, játszottunk.” „ A második napon Kolozsvárra mentünk, ott megnéztük Mátyás király emlékszobrát, szülőházát és esti misén voltunk a Szent Mihály Templomban.” „Csütörtökön elmentünk a Fellegvárhoz, ami kicsit csalódás volt, mert azt hittük, egy vár lesz fenn a dombon, de csak egy templomtorony volt, így inkább elmentünk a Füvészkertbe.” „ A Botanikus kert különleges hely volt, mert olyan növények vannak ott, amilyeneket nem ismertünk.” „Az utolsó nap kora reggel indultunk Dévára.” „ A várba libegővel mentünk fel, ez ijesztő volt.” „ A Dévai Gyermekotthonba megajándékoztuk a gyerekeket és ebédeltünk. Egy fiú mesélt az életéről, ő is az otthonban él, és Éva néni a nevelőanyukája.” „Jól éreztem magam Erdélyben, de egy kicsit honvágyam van, olyan jó lesz hazamenni. Köszönöm szépen a lehetőséget.” „Nagyon szép és értékes kirándulás volt számomra.” „Jó volt, mert szép tájakat láthattunk. Jó volt együtt lenni az osztálytársakkal és az évfolyamtársakkal.” „Nagyon jó volt ez a kirándulás!”

Kísérőnevelők voltak: Kulcsár Judit, Kissné Joó Judit, Puskás Kornél és Czebe Norbert

alt

2017 Határtalanul! - Kirándulás Erdélyben a makói SZIGNUM hetedikeseinek - képes élménybeszámoló

2017. június 20-23.

HATÁRTALANUL KIRÁNDULTUNK ERDÉLYBEN

2017.  június  végén  a  7.  évfolyam  a  Határtalanul pályázat  keretein  belül  Erdélybe  kirándult.
Első  állomásunkként  Nagyszalontát  fedeztük  fel.  Megtekintettük Arany  János szülőházát  és
a  róla  elnevezett  múzeumot  is.  Ezután  Magyarremetére  indultunk  tovább,  ahol  faházakban
volt a szállásunk. Itt lehetőségünk volt megkóstolni a csorbalevest is. Esti túraként pedig elsétáltunk

a közeli patakhoz. A következő megállónk Kolozsvár volt. A szállásunk nagyon közel
volt a Szent Mihály templomhoz, így lehetőségünk volt a belvárost alaposan bejárni. Sok

nevezetességet felkerestünk; Mátyás király szobrát és a szülőházát és nem utolsó sorban a Fellegvárat

is bevettük, ami 405 méter magas dombon fekszik a Kis-Szamos mellett. A túra nagyon megérte,

mert a kilátás gyönyörű volt odafenn. Hazafelé Déván álltunk meg, amelynek
várát felvonóval közelítettük meg, és ott közösen elszavaltuk a Kőmíves Kelemen c. balladát.
Az  utazásunk  befejező  programja  a  Szent  Ferenc  Alapítvány  Gyermekotthona  volt,  ahol  a
gyerekek  meséltek  a  sorsukról, és  hogy  milyen  az  életük.  Egy  kis  műsorral  is  kedveskedtek
nekünk, fuvoláztak és verset mondtak.
Felejthetetlen kirándulás volt. Köszönjük Mónika néninek, Györgyi néninek, Kornél bácsinak
és Tibi bácsinak, hogy elvittek bennünket, és sokat készültek a három napra.