Erasmus+ Iskola határok nélkül

 

"Education without Borders" - Erasmus+ projektünk bemutatása

 

Iskolánkban az önkéntességről szól az Erasmus+ Iskolai, óvodai partnerségek program keretében megvalósuló projektünk, mely a 2018-1-RO01-KA229-049265_4 azonosító számot kapta és Education without borders (Iskola határok nélkül) címen fut. A pályázat négy európai intézmény (kettő a romániai Moreni városból, egy az angliai Romfordból, illetve a SZIGNUM Iskola) és egy nagyon távoli kis szigeten, a Madagaszkár melletti Reunionon található Saint Louis egyik iskolája (mint francia fennhatóság alatt álló terület) közötti szoros együttműködését támogatja. A pályázat témája a nem formális és informális tanulási módok kipróbálása, alkalmazása és népszerűsítése. Célja, hogy ezekkel a színes, tanórán kívüli ismeretgyarapító módszerekkel érdekesebbé és változatosabbá tegyük az iskolai munkát, ezáltal pedig vonzóbbá magát az iskolát. 

A projekthez 6-os és 7-es tanulók csatlakoztak, akik szakköri munkában, illetve gyakorlati önkéntes tevékenységek által teljesítik vállalt feladataikat. Minden bevont tanulónak lehetősége nyílik részt venni valamelyik külföldi találkozón.

 

A projekt koordinálásában, illetve a szakköri és önkéntes munka szervezésében részt vevő tanárok a projekt team:

- Baráti Eszter - Kinga nővér

- Gulyás Attila

- Gulyásné Auffenberg Noémi

- Kerekesné Dócs Nikoletta Györgyi

- Győrfi József Tiborné

- Baloghné Kovács Éva

A projekt hivatalos logója:

alt

 

 

 

 

Nemzetközi találkozó Reunionban - 2018.02.24-03.02. 

2019. február 24. és március 2. között került sor az Iskola határok nélkül című Erasmus+ pályázatunk első tanulási célú nemzetközi találkozójára. Az eseménynek Franciaország adott otthont, pontosabban Franciaország egyik tengeren túli tartománya, a Madagaszkár és Mauríciusz között található Reunion sziget.

A SZIGNUM-on kívül Angliából egy, Romániából pedig két iskola tanárai és tanulói képviselték a pályázatban együttműködő oktatási intézményeket. Tudtuk, hogy iskolánkat és országunkat is képviseljük a világnak azon távoli sarkában, ezért az utazást megelőző hetek, hónapok kemény előkészítő munkával teltek: az Erasmus+ szakköri foglalkozásokon prezentációk sora, versfordítások és festménymásolatok születtek a 7. A osztályból kikerült tanulóktól. A tanulók szorgalmukkal és az önkéntes munkában mutatott példás hozzáállásukkal érdemelték ki az utazást.

Az utazás izgalmánál talán csak a hosszúsága volt nagyobb: Párizsban jó hét órát vártunk a csatlakozásra, az éjszakai repülés pedig 11 órán át tartott.

Másnap reggel aztán, mikor leszálltunk, 3 órával előre tekertük óráinkat, hogy megtudjuk mennyi a pontos idő Reunionban, és felkészültünk a nagy melegre is, ami várt bennünket: 30 fokos hőségbe érkeztünk, amit tovább fokozott a párás levegő fullasztó érzete.

Szerencsére vendéglátóink már vártak ránk, és rövid bemutatkozást követően légkondicionált kocsikban utazhattunk ki-ki a saját szálláshelyére: tanulóinkat a kinti iskola tanulói és kedves családjaik fogadták be egy hétre, és mi, kísérőtanárok is ottani tanárok vendégei lehettünk.

A Reunionon eltöltött hét nap alatt nem tudtunk betelni a fenséges látvánnyal: a kb. fél Csongrád megyényi területen fekvő vulkáni eredetű szigeten összesen kb. 400 mikroklímát és széljárást különböztetnek meg a helyiek. A másik döbbenetes élményünk a sűrű zöld növényzethez és az egzotikus gyümölcsökhöz fűződik: a nálunk szobanövényként nevelgetett vastag levelű dísznövények ott az út mentén alkotnak cserjéket vagy éppen fákat, a mangó érés után elborítja a járdákat, a helyiek nem győzik elfogyasztani. De termesztenek ott méregdrága kávét, amiért a japán kávékedvelők hihetetlen összegeket áldoznak, a banán és cukornád ültetvények pedig egészen természetes látvány arrafelé.

Hétfőn a vendéglátó Antoine Roussin iskola megnyitó ünnepséget szervezett, melyen a résztvevő francia, angol, román iskolák és persze a makói SZIGNUM tanulói bemutatták országaikat, iskoláikat. Ezt követően vicces sorversenyek segítettek oldani a kezdeti félénkséget. Ebéd után a város, Saint Louis három kiemelkedő vallási épületét tekintettük meg: egy katolikus templomot, ahol hetente 1000 hívő imádkozik, egy mohamedán dzsámiban is jártunk, ahol a hívek vezetője, az imám mesélt a vallásukról és szokásaikról; végül egy hindu szentélybe is eljutottunk, amit Siva istennő tiszteletére építtettek az utóbbi évtizedekben Indiából beköltözöttek. Mindez segített megérteni a szigetre oly jellemző sokféleség és tolerancia lényegét, és hogy miért is a multikulturalizmus lett a reunioni projekttalálkozó témája. A szigeten a többségi kreol (a szigeten született keverék népek és nyelvek összefoglaló neve) mellett sok a francia, afrikai, indiai, kínai bevándorló, de volt szerencsénk egy magyar nővel is találkozni, aki francia férjével és kislányával három éve lakik a szigeten.

Kedden izgalmas kaland várt ránk: a sziget egyetlen működő vulkánhegyét látogattuk meg egy hosszabb buszozást követően. Varázslatos holdbéli tájon vezetett az ösvény, mely a vulkán lábáig vezetett. Sajnos, a kráterbe nem kukkanthattunk bele, mivel érkezésünk előtt egy héttel ébredezni kezdett a hegy, és lassú lávafolyama miatt lezárták a közelébe vezető utat. A hegyről visszafelé menet megtekintettük a vulkán múzeumot, ahol talán a vulkán működését bemutató 4D-mozi volt a leglátványosabb elem.

Szerdán délelőtt egy múzeummá alakított rabszolgatartó birtokot tekintettünk meg, ami nagyon tanulságos program volt: utána sokkal mélyebb összefüggésekben láttuk a sziget történelmét. Délután a l’Hermitage lagúnában fürdőztünk, sőt akinek kedve volt, még búvárkodhatott is. Volt miben gyönyörködni: a korallzátony rengeteg színes hal, teknős, polip és más tengeri élőlény lakhelye.

Csütörtökön a nemzetközi találkozó műhelymunkái folytak. Vegyes csapatok jöttek létre, melyek feladata egy-egy „termék” elkészítése volt:

1. egy dal, melynek szövege négy nyelven szólalt meg,

2. egy festmény, melyen a négy ország jellegzetes tájai alkotnak szép egységet,

3. versek, melyek adott sablont követtek, mégis egyéni kifejezőeszközként működtek.

A közös munka jó hangulatot teremtett, és a fárasztó nap végén mindenki élvezettel nézte és hallgatta meg a nemzetközi együttműködés eme szép eredményeit. Ezek bárki számára elérhetők a következő honlap címen: https://bit.ly/2Hp9tz2

Pénteken ismét a hegyek közé vitt bennünket a busz. Ahogy haladtunk a hegyeken a sziget belseje felé, egyre tavasziasabb, sőt néha már hűvös lett az idő. Gyakran vettek felhők bennünket körül, melyeknek fodrait vattacukorként szinte meg lehetett érinteni. Az utunk izgalmas volt: száznál is több hajtűkanyar vezetett a kilátóig, ahol pazar látvány fogadott bennünket: előttünk egy burjánzó növényektől zöld kráter tárult elénk, amely a földtörténet régebbi szakaszában keletkezett úgy, hogy a kihunyt vulkán üres lávatartálya felett beszakadt a föld. Idővel a természet vadregényes őserdővel fedte be, és egy Tsilaos nevű szökött rabszolga hajdan ide menekült, és maga köré gyűjtötte szökevény társait is. Manapság néhány település, a turisták kedvelt úticélja várja ide a túrázókat. Délután a közelben található kalandpark tette próbára a társaság bátorságát és kitartását. Igazi dzsungel hangulatunk volt: a fák sűrűje között suhanó árnyak és a kiáltások ezt az érzést csak erősítették. Este mindenki hivatalos volt a tengerparti piknikre, így a tanárokon kívül ott voltak a vendég tanulók, és az őket befogadó helyi családok apraja-nagyja is. Rengeteg főtt ételt hoztak és osztottak meg a helyi családok, így nagyon finom kreol specialitásokat kóstolhattunk meg. Mónika tanárnő megtalálta a módját, hogy viszonozzuk a helyiek kedvességét: vendéglátója feleségével magyaros csirkepörköltet készítettek, ami rendkívül ízlett mindenkinek. Az evés-ivást tánc követte, és egy nagyon jókedvű nemzetközi mulatság kerekedett az estéből.

Szombaton a közeli város piacán tettünk felfedező körutat, ahol helyi termékeket, különleges gyümölcsöket, emléktárgyakat vásárolhattunk. És ez már felkészülés volt a hazatérésre, mivel már csak egy utolsó fürdőzés maradt az utolsó napra. Élveztük, amint ott létünk minden percét is szerettük, de este már a reptéren találtuk magunkat, és csak néztük, ahogy a kedves barna bőrű vendéglátó fiatalok és a mi naptól pirosra égett tanulóink könnyeikkel küszködve vesznek búcsút egymástól.

A hosszú éjszakai utazás után már elég bátrak és tapasztaltak voltunk, hogy a csatlakozásig hátralévő időt Párizs központjában egy kellemes sétával töltsük el. Így láthattuk az Eiffel-tornyot, a Diadal-ívet, és még egy hangulatos kávézóban forrócsokival és üdítővel koccintottunk is az elmúlt hét élményeire.

A nemzetközi találkozó elérte célját: a résztvevők személyesen megtapasztalták a sokszínűséget és a másság elfogadását; egy hétig együtt éltek, társalogtak és szoros barátságokat kötöttek színes bőrű kortársaikkal; a vegyes tanulói csoportok együttműködve sikeresen létrehozták a projekt „termékeit”: egy dalt, verseket, egy festményt.

A SZIGNUM tanulói, akik életre szóló élménnyel gazdagodtak: Nándori Mária, Vadlövő Katarina, Dékány Marcell és Kurunczi Tamás. Kísérőtanáraik Győrfi József Tiborné és Gulyás Attila voltak.

 

(Gulyás Attila)

 alt
 alt
 alt
 alt
 alt
 alt
 alt

 


 

Erasmus+ 2018-1-RO01-KA229-049265_4 

Októberben indult az Erasmus+ Iskolai, óvodai partnerségek program keretében megvalósuló legújabb projektünk, mely a 2018-1-RO01-KA229-049265_4 azonosító számot kapta és Education without borders (Iskola határok nélkül) címen fut. A pályázat négy európai intézmény (kettő a romániai Moreni városból, egy az angliai Romfordból, illetve a SZIGNUM Iskola) és egy nagyon távoli kis szigeten, a Madagaszkár melletti Reunionon található Saint Louis egyik iskolája (mint francia fennhatóság alatt álló terület) közötti szoros együttműködését támogatja. A pályázat témája a nem formális és informális tanulási módok kipróbálása, alkalmazása és népszerűsítése. Célja, hogy ezekkel a színes, tanórán kívüli ismeretgyarapító módszerekkel érdekesebbé és változatosabbá tegyük az iskolai munkát, ezáltal pedig vonzóbbá magát az iskolát.

Iskolánkban ez a projekt október 6-án indult, amikor a családi napra látogatóknak bemutattuk a pályázatot. A következő fontos esemény október 9-12. között valósult meg, amikor a partner intézmények képviselői személyes találkozón vettek részt a pályázatot irányító egyik moreni iskolában. Itt főleg projektszervezési kérdésekről egyeztettünk, de kitűztük az első év munkarendjét, felvázoltuk a februári reunioni találkozó tartalmát, és szétosztottuk a projekttel kapcsolatos főbb feladatokat is.

A projekt fontos része lesz az ún. mobilitások megvalósítása, amikor az iskolák néhány fős küldöttsége (4-5 tanuló és 2 tanár) egyhetes projektmunka erejéig találkozik a többiekkel. Döntés született arról, hogy a mobilitások a következő sorrendben és helyszíneken valósulnak meg:

1. Saint Louis (Reunion, Franciaország): 2019 februárja

2. Moreni (Románia): 2019 májusa

3. Romford (Anglia): 2020 februárja

4. Makó: 2020 májusa

A találkozó hivatalos munkafeladatai mellett jutott idő a kötetlen programokra is: ismerkedés, bukaresti városnézés, a parlament és a tergovistyei vár megtekintése. A moreni két iskolában igazán jó házigazdákat, a francia és angol munkatársakban pedig jókedvű, kreatív és nagy tudású embereket ismerhettünk meg. Bízunk benne, hogy az előttünk álló két év során sok szignumos tanár és diák élvezheti a projekt gyümölcseit.

 

 

   

 alt