|
AUDIOVIZUÁLIS EMLÉKGYŰJTÉS - TÁMOP 3.2.9/B-08/2-2009-0010
Téma: audiovizuális emlékgyűjtés projekt végrehajtása. A projektben résztvevő fiatalok 50 interjút készítenek el családjukban, ismeretségi körükben lévő kortanúkkal. Időtartam: A projekt 2010. áprilisától 2011. júliusáig tart Órakeret: Tanórán kívüli tevékenység. A projekt érinti a projekt által meghatározott történelem, társadalomismeret, kommunikáció és média ismereteket, digitális kompetencia területeket Évfolyam: 7-12. évfolyam
Cél: A projekt előkészítése, és megvalósítása során szerzett saját tapasztalatok által, váljon világossá az egyén felelősségének, a társadalmi tudatnak, a nemzethez tartozásnak, a magyarság adott történelmi korszaka megismerésének fontossága. Empátia alakítása, a téma iránti elköteleződés, személyes érdeklődés alakítása és fejlesztése. Tudjon tematizált interjúkészítési helyzetben mérlegelni, környezetével illetve önmagával szemben felelősségteljesen döntéseket hozni, kérdéseket alkotni. A csoportokon belüli munkavégzés során alakuljon ki az egyén társaival szembeni, és egyéni felelősségének tudata, igényessége. Értékek: Ismerje fel a projekt fontosságát és abban szerepét, helyét. Tudatosan alakítsa motivációit. Érzékenyítse magát a téma érzelmi oldala iránt. Ismeretek: Legyen ismerete a feldolgozandó történelmi kor társadalmi, politikai, gazdasági viszonyairól. Legyen tisztában a szükséges technikai felszerelések alapvető működésével. Gondolatait rendszerezze, képes legyen kérdésalkotásra, -felvetésre. Tudjon érzelmileg is belehelyezkedni szituációkba. Attitűdök: Felelősség, magabiztosság, interperszonális kapcsolatok kialakítása Készségek: Együttműködés, összefüggések felismerése, belátás, kreativitás, kitartás, kommunikáció, véleményalkotás, önismeret, önálló feladatvégzés, problémafelvetés, akcióterv-készítése, stratégiai gondolkodás, szervezési készségek, vezetőkészség, csoportmunka.
Kiemelt fejlesztési területek: Történelem és társadalmi ismeretek Anyanyelvi kommunikáció Művészi tudatosság és kifejezőképesség, empátia Digitális kompetencia Partnerek: Szaktanárok, szülők, segítő családtagok, szakemberek (muzeológus, helytörténész, drámapedagógus bevonása). Az iskola technikai dolgozói. Szponzorok.
Javaslatok az előkészítő szakasz munkájához: A projekt egyik feladata, hogy alkalmazza a kooperatív eljárási módszereket. A kooperatív tanulásszervezés alapegysége a csoport. Első feladatunk, tehát a csoportszervezés. A csoportalakítás tervezett módon történik. A kooperatív tanulásszervezés egyik alapvető megközelítése a tudással kapcsolatban, hogy mindenkinek demokratikus alapjoga a tudáshoz való hozzáférés. A kooperatív tanulás az egyén igényeiből, szükségleteiből, elvárásaiból indul ki.
Az audiovizuális projekt esetében szükséges a közös eseménynaptár készítése, mely konkrétan meghatározza a feladatokat és az időkeretet. Lényeges eszköz- és költségigény megbeszélése a projektmenedzserrel. Tájékozódni kell arról, hogy a projekt végrehajtásához felkért partnerek közül kit ismernek esetlegesen a projekt megvalósítói.
Konkrét lépések: A 15 hónapra tervezett projektből a megvalósításra való felkészülés folyamatos, a megvalósítás filmenként maximum 3 alkalom, és közös értékelés 1 nap. A gyerekek a felkínált feladatok közül maguk döntik el, hogy ki miben szeretne részt venni. A tanulók bevont a pedagógusok segítségével eseménynaptárt és forgatókönyvet készítenek, amelyet mindenki megkap. Az elkészített filmeket archiváljuk, és később, saját módszertani anyagként felhasználjuk. A megvalósítás során szerzett tapasztalatokat beépítjük a történelemoktatásba.
Felhasználható források: Hortobágyi Katalin: Projekt kézikönyv Válogatás a hazai és külföldi projekt-irodalomból (Iskolafejlesztési Alapítvány Budapest, 2002) Dr. Spencer Kagan: Kooperatív tanulás (Önkonet, Budapest, 2004) Gabnai Katalin: Drámajátékok (Helikon Kiadó, 2005.) Emlékpontok. Mondd el, hogy tudjuk! (NFÜ, 2010.) Készítette: Szent István Egyházi Általános Iskola és Gimnázium, Makó
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||